Terapia ręki
Podczas terapii ręki, terapeuta pracuje z dzieckiem nad poprawą sprawności dłoni i rąk. Zajęcia mogą być prowadzone jako program indywidualny, lub połączone z pracą na zajęciach integracji sensorycznej. Proces terapeutyczny jest dopasowywany indywidualnie do potrzeb dziecka.
Terapia ręki ma na celu usprawnienie tzw. motoryki małej, która odpowiada za pracę rąk i wykonywanie czynności manualnych. Ma ona na celu doskonalenie ruchów precyzyjnych. Praca ze stymulacją dłoni i zmysłem dotyku wpływa także na rozwój mowy. Terapia ręki wspomaga czucie głębokie i powierzchniowe oraz niesie ulgę dzieciom doświadczającym wzmożonego napięcia mięśniowego. Pomaga w nauce umiejętności szkolnych i zdolności do zabawy. Poprawia także czynności samoobsługowe, takie jak samodzielne ubieranie, zawiązywanie butów czy zapinanie guzików, co z kolei przekłada się na większą samodzielność dziecka. Obejmuje też poprawienie ogólnej sprawności ruchowej.
Kiedy warto skorzystać z terapii ręki?
Terapia ręki jest pomocna dla dzieci, które:
- mają problemy z czynnościami samoobsługi, takimi jak ubieranie się, wiązanie sznurówek,
- mają obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe (np. rysując, robią dziury w kartce),
- potykają się lub przewracają,
- są nadwrażliwe na bodźce dotykowe, wzrokowe i słuchowe,
- nie lubią zajęć manipulacyjnych, np. nie potrafią ciąć nożyczkami,
- unikają dotykania nowych i różnorodnych faktur,
- mają problemy z koncentracją,
- doświadczają opóźnień w rozwoju mowy,
- mają słabą koordynację wzrokowo-ruchową.